Möt mörkret inom och utom
Darkest Dungeon II är ett premium fantasy rollspel där du leder en grupp äventyrare för att konfrontera ett gammalt ont. Under vägen måste du hantera inte bara monster och andra fiender utan också din grupps interna konflikter. Att hantera dina karaktärers stress och deras relationer med varandra är avgörande för framgång.
Precis som det ursprungliga Darkest Dungeon kombinerar denna uppföljare roguelike spelmekanik med turordningsbaserad strid. Det finns vissa skillnader mellan Darkest Dungeon II och dess föregångare, men de flesta kärnelement är igenkännliga. De ikoniska karaktärsdesignerna och den mörka, stämningsfulla fantasyestetiken kommer att påminna spelarna om spel som Urtuk: the Desolation.
En kamp för överlevnad
Som sin föregångare är Darkest Dungeon II ett utmanande spel; tidiga försök kommer sannolikt att misslyckas. Men varje försök att besegra spelet, även om det misslyckas, låser upp nya karaktärer och föremål för framtida genomspelningar. Framgång kommer från att kombinera olika karaktärers förmågor för att skapa vinnande strategier. Du måste också placera karaktärerna i rätt positioner i din stridslinje.
Trots dina karaktärers krafter är de fortfarande sårbara människor. När de stöter på skrämmande eller stressande upplevelser kommer de att få stressnivåer. För mycket stress kommer att få karaktären att smälta ner, vilket stör eller till och med skadar andra medlemmar i gruppen. När karaktärerna börjar ogilla varandra kommer de att samarbeta sämre. Att hantera stressnivåer och relationer kan vara lika utmanande som strid.
Hjältens uppdrag och resmekanik
I Darkest Dungeon II leds spelarna av sin mentor, The Academic, för att resa till The Mountain för att besegra ondskans källa. Gruppen färdas genom ett förfallet kungarike med The Stagecoach, skyddad av The Flame, ett livsviktigt ljus som måste hållas tänt. Flammens intensitet fluktuerar baserat på stridsresultat, vilket påverkar gruppens säkerhet och förstånd. Om den släcks, attackerar dödliga kultister, men överlevande återantänder Flammen till en minimal nivå, vilket ger spelarna en sista chans att fortsätta sin resa.
Äventyret börjar med en tutorial i The Valley och slutar vid The Mountain. Längs vägen väljer spelarna rutter vid The Inn — en säker plats som markerar slutpunkten för varje segment. Mångsidiga regioner som The Sprawl, The Foetor och The Shroud erbjuder slumptalsbaserade layouter och händelser, vilket säkerställer en unik upplevelse i varje genomspelning. Varje region presenterar sina egna utmaningar, och att undvika strid kan lämna gruppen oförberedd för den slutliga konfrontationen.
Vid The Crossroads väljer spelarna sin initiala grupp av fyra hjältar för varje genomspelning. Fler hjältar kan rekryteras vid The Inn, men gruppens storlek är begränsad till fyra medlemmar. När spelarna gör framsteg, tjänar de Candles of Hope, vilket låser upp nya hjältar och utökar deras alternativ. Relationer spelar en avgörande roll tillsammans med stressnivåer — positiva affiniteter mellan hjältar ger värdefulla fördelar, medan negativa relationer kan leda till distraktioner, misstag och ökad stress, vilket potentiellt kan orsaka att en hjälte smälter ner.
Mer mörk roguelike RPG äventyr
Darkest Dungeon II har mycket för att locka fans av det ursprungliga spelet, men uppföljaren fokuserar mer på berättelserna om individuella karaktärer och deras relationer. Spelare som värdesätter den storskaliga teamhanteringen från det ursprungliga spelet kan bli besvikna. De individuella kampanjerna är också mycket kortare än originalets, även om flera kampanjer är möjliga.